Marca comercială este mai mult o noţiune juridică, un instrument prin care firmele îşi pot apăra produsul de contrafaceri. Imaginea mărcii (brandul) se referă mai mult la imaginea produsului, totalitatea sentimentelor, impresiilor pe care le are consumatorul faţă de aceasta.
Antreprenorii nu trebuie să vadă mărcile strict ca instrumente legale, care le conferă protecție juridică, ci ca un mix între acest fapt și imaginea de ansamblu ce se dorește a fi creată (brandul).
Mărcile vorbesc despre ambele aspecte. Nu este deloc recomandat să înregistrezi sau să prelungești o marcă care nu este folosită cu succes, respectiv care nu a obținut validare în piață. Este clar că în spatele unui brand pot sta o mulțime de lucruri care îi pot determina succesul, iar toate acestea pot fi schimbate în cazul în care numele sau simbolul au fost alese în urma unor decizii nu foarte inspirate.
Înregistrarea unei mărci se traduce mai exact prin înregistrarea unui nume, simbol, slogan, care va avea potențialul și capacitatea de a contribui la influențarea deciziilor luate de oameni într-un număr cât mai mare.
Strategia de marcă a evoluat enorn încă de la originile sale comerciale, impactul său fiind imposibil de măsurat în termeni sociali și culturali. Domenii precum sport, călătorii, artă, teatru sau modă au fost acaparate de o multitudine de mărci.
Desi astăzi suntem obișnuiti să căpătăm ușor o percepție despre persoanele din jurul nostru ghidându-ne dupa brand-urile folosite (de la ce telefoane utilizează, până la haine sau accesorii poartă sau ce hotel aleg pentru vacanță), acest comportament nu exista în momentul apariției primelor mărci. Cu toții facem alegeri zi de zi. Deciziile noastre ajută la construirea în timp a unor branduri de succes și implicit a unor mărci cu valoare ridicată. La nivel psihologic, în momentul achiziției, putem avea în vedere calitatea (cunoscuta sau nu) a unui produs, deschiderea de a încerca ceva nou, design-ul ambalajului, stilul de comunicare al brand-ului sau cât de ușor putem adopa noile produse, servicii sau valori.
Influența exercitată dincolo de aria comercială
Marca înregistrată își face simțită prezenta și în domeniul organizațiilor non-profit. Responsabilitatea sociala devine o preocupare activa a companiilor și nu numai, implicandu-se de cele mai multe ori prin donații de produse sau strângere de fonduri, fapt pentru care este esențială o puternică percepție de care să se bucure organizația respectivă.
Așadar, mărcile ajung într-un final să influențeze viața maselor de oameni, indiferent că este vorba de achiziția unui produs sau serviciu, susținerea ideologiilor unui partid politic sau acțiunile de voluntariat în cadrul unui ONG.
Marca este un real asset fiind un activ necorporal care poate fi vândut, transferat, licențiat, dar și un puternic instrument prin care se poate crește valoarea companiei. Cercetări realizate în SUA au demonstrat că publicul are mai multă încredere în anumite mărci de renume decât în parrlament, poliție sau în sistemul legal.
De ce au devenit astăzi mărcile o manifestare clară și unică? Motivul este simplu: într-o lume în care există o competiție acerbă, în care strict opțiunea rațională a devenit aproape imposibilă, mărcile reprezintă claritate, consistență, statut, apartenență, atribute definitorii pentru oameni.
Trade Protect oferă servicii de înregistrare a mărcilor pe teritoriul României, al Uniunii Europene și al Marii Britanii, garantând contractual pentru serviciile asumate.
Scrie un comentariu: