Protejarea proprietății intelectuale este o necesitate în era digitală. Este o modalitate legală de a evita ca ideile, produsele sau serviciile dumneavoastră unice să fie copiate sau utilizate fără permisiune. După succesul răsunător din 2022 al Fondului pentru IMM-uri, care a primit peste 20 000 de cereri, Uniunea Europeană va ajuta din nou IMM-urile cu sediul în țările membre, să economisească bani la înregistrarea proprietății intelectuale.
Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală și Comisia Europeană au anunțat lansarea Fondului de subvenții 2023 (SME Fund 2023) pentru domeniul proprietății intelectuale, cu denumirea „Ideas Powered for Business”, care se va desfășura în perioada 23.01.2023 până în data de 08.12.2023.
Ce reprezintă acest fond de subvenții?
Fondul pentru IMM-uri „Ideas Powered for Business” este o schemă de subvenții creată pentru a ajuta IMM-uri din UE să-și protejeze drepturile de proprietate intelectuală (PI). Fondul pentru IMM-uri este o inițiativă a Comisiei Europene pusă în aplicare de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO).
Scopul acestuia este de a încuraja și motiva antreprenorii să își valorifice și să-și înregistreze mărcile, invențiile, modelele și desenele. Nivelul teritorial de protecție ales de către antreprenori depinde în mod evident de strategia de afaceri și nu în ultimul rând, de planurile de dezvoltare ale acestora.
Sprijinul oferit prin fondul pentru IMM-uri de la UE a pornit cu un buget de 20 milioane euro iar în contextul în care alegeți sa profitați de această oportunitatea în timp util și să vă înregistrați marca în acest moment, printr-o cerere de rambursare vi se pot restitui 75% din taxele pe care le plătiți pentru înregistrare la OSIM (România) sau EUIPO (Uniunea Europeană).
Un aspect foarte important de care trebuie sa țineți cont în acest moment este faptul ca aceste fonduri sunt limitate și se acordă pe principiul „primul venit, primul servit” pana în data de 8 decembrie 2023!
Care sunt criteriile de eligibilitate?
Există o serie de criterii pe care solicitantul trebuie să le îndeplinească pentru a putea beneficia de subvenție. Întreaga listă poate fi consultată AICI însă amintim mai jos principalele condiții și cele mai des întalnite restricții:
- solicitantul nu a primit nicio altă finanțare din partea Uniunii pentru a realiza proiectul care face obiectul prezentei cereri de subvenție și se obligă să declare imediat Oficiului orice altă finanțare din partea Uniunii pe care o primește până la sfârșitul proiectului;
- solicitantul nu se află în stare de faliment, în situație de insolvență sau de lichidare;
- s-a stabilit printr-o hotărâre definitivă sau printr-o decizie administrativă definitivă că solicitantul nu și-a respectat obligațiile de plată a impozitelor sau a contribuțiilor la asigurările sociale în conformitate cu legislația aplicabilă;
- solicitantul prezintă deficiențe grave în respectarea principalelor obligații în executarea unui contract, a unui acord de grant sau a unei decizii de grant finanțat din bugetul Uniunii, ceea ce a dus la rezilierea anticipată a acestuia sau la aplicarea de clauze penale sau alte sancțiuni contractuale.Cum se desfășoară întregul proces?
Cum funcționează mai exact acest program?
Trebuie reținut faptul este că sprijinul financiar va fi oferit în urma unui proces de rambursare. Asta înseamnă că taxele către oficiu (OSIM/EUIPO) vor fi plătite mai întâi de către IMM-ul solicitant, iar apoi va fi făcută cererea de rambursare. Ulterior acestui pas, Oficiul se obligă să efectueze plata subvenției într-un termen de 30 de zile.
Programul de rambursare are la bază acordarea unui voucher în valoarea de 1000 de euro a cărui perioada de valabilitate va fi de 2 luni. În acest interval de timp, solicitantul va trebui sa aibă depusă cel puțin o cerere de înregistrare a unei mărci. Acesta va plăti taxele de înregistrare, urmând ca începând din ziua următoare să fie depusă și cererea de rambursare a procentului de 75% din valoarea taxelor plătite, dar nu mai mult de 1000 de euro.
Vezi mai jos model de voucher generat.
Din punct de vedere procedural, vor trebui parcurse următoarele etape:
- Va fi depusă o cerere de subvenție în urma căreia vi se va emite voucherul. Termenul de așteptare va fi de aproximativ 15 zile lucrătoare;
- În maxim 2 luni de zile de la emiterea voucherului, vor trebui realizate demersurile necesare înregistrării mărcii la OSIM/EUIPO, achitând toate taxele aferente înregistrării;
- Începând cu ziua următoare achitării taxelor de înregistrare, va putea fi depusă cererea de rambursare.
Din momentul în care se depune cererea de rambursare, 75% din taxele achitate la OSIM/EUIPO cu ocazia înregistrării mărcii vi se vor restitui, urmând ca procesul de înregistrare al mărcii să continue conform procedurii specifice.
Ce costuri există la înregistrarea unei mărci?
Costurile pentru înregistrarea unei mărci se compun din costurile percepute de către oficiile de proprietate intelectuală și costul serviciilor prestate de către agenție. Acestea, împreună cu termenii de acordare a GARANȚIEI serviciilor pot fi consultate în accesând pagina Costuri înregistrare marcă.
Update
La data de 18.05.2023 bugetul programului de subvenționare este încă disponibil.
Trade Protect oferă servicii de înregistrare a mărcilor pe teritoriul României, al Uniunii Europene și al Marii Britanii, GARANTÂND CONTRACTUAL pentru serviciile asumate. Solicită gratuit mai multe detalii privind procedura de înregistrare!
În cazul în care vei alege colaborarea cu agenția noastră trebuie reținut faptul că doar dacă vei intra în posesia voucherului vor fi declanșate efectele contractului de colaborare.
Așadar, nu vor exista obligații de plată a serviciilor contractate (în afară de alegerea opțională pentru analiza disponibilității mărcii) în situația în care bugetul se epuizează între timp.
Scrie un comentariu: